Snigel-sex

I min trädgård har jag en del leopardsniglar har jag konstaterat kvällstid, för det är då jag ser dem när de klättrar nerför muren mot grannens trädgård. I år är de fler än nånsin men de bekymrar mig inte det minsta för de gör ingen skada alls.

Igår kväll fick jag syn på något konstigt, så konstigt att jag måste fotografera med hjälp av en ficklampa för att få bilden skarp: två sniglar ihopslingrade med något konstigt hängande under dem. De hängde i en tjock tråd av sitt eget slem.



Efter att ha sökt på Internet så har jag nu fått veta: leopardsniglar är tvåkönade men måste få tag på en partner för att kunna utbyta spermier.

Leken börjar med att de slingrar sig kring varandra varpå en lång sträng av slem bildas som de hänger ifrån. När de hänger huvud vid huvud kommer deras manliga fortplantningsorgan fram från sin plats bakom huvudet och organen slingrar sig kring varandra tills de bildar som ett genomskinligt blomliknande klot. Då är de redo att utbyta spermier och båda två har blivit befruktade. Könsorganen dras in på sin plats igen och de släpper taget om varann, och dimper ner på marken.

Läs även andra bloggares åsikter om

Kommentarer

Populära inlägg