Datornörd eller datanörd

Jag kallar mig själv för datornörd, eller om datanörd är mer rätt, vad vet jag. Hittade en liten lista som jag tycker är så bra:

Några enkla riktlinjer för dig som inte riktigt vet om du är en Nörd eller en simpel Sajbertönt:

Sajbertönten uttalar webbadresser med "h-t-t-p-kolon-slash-slash-w-w-w...." Nördar vet vad som är tillräckligt. Japp! Och jag är snabb på att rätta folk som inte vet.

Sajbertönten säger att hans dator har 49 MB ram. Nörden vet att 1 MB är 1024kB. Jodå, det vet jag!

Sajbertönten säger"coolt" om någonting som är häftigt. Nörden säger "det har jag redan sett". Inte alltid...

Sajbertönten vill ha den nya coola datorn. Nörden har den redan.
Jajemensan!
      Så nu kommer jag definitivt att kalla mig för datornörd i fortsättningen!

      By the way - det är en enorm skillnad på dator och data; datorn är den fysiska enheten man använder, data är det datorn arbetar med när du trycker på tangenterna på tangentbordet eller klickar med musen. Du matar alltså in data i datorn.

      Kommentarer

      Populära inlägg