Måndagsfika på slätta

Klicka på bilden för att komma till en karta

Mitt på Vara-slätta ligger det fantastiska Conditori Nordpolen. Där åt jag, tillsammans med min barndomsvän och nuvarande vännina Monika, den godaste fika jag ätit på länge. Först en grillad ciabatta med skink- och äppelgoja med lite sallad, tillhörande nybakade frallor och valfri dricka. Till avslutning en kopp kaffe och valfri mängd nybakad prinsesstårta (den godaste jag ätit)! För detta kalas betalades 70 kr.
Klicka på bilden för att komma till Nordpolens hemsida

Efter fika och en promenad till några olika butiker drog Monika iväg med mig till Krokstorps lanthandel, som hon hört talas om och som ligger en dryg mil sydväst om Vara, en bit in från E20. Hon berättade att det är en affär som har en massa grejer, mer än andra affärer. Efter besöket där kan jag väl säga att det är en affär som har allt och inget. Där finns verkligen allt men det är så fullt och rörigt att man blev trött av att gå där. Dessutom är det förvånansvärt höga priser på allt.
Där finns: vita porslinsfigurer, köksgrejer, verktyg, handdukar, lakan, strumpor, garner, leksaker, skruv, prydnadssaker, kvastar, spadar, skyfflar, lampor, termosar, muggar, glas, bestick, T-shirts, kalsonger, julprydnad, adventssljusstakar, dammsugare, vita porslinsfigurer, vita porslinsfigurer, billiga ljuslyktor, Iittala-ljuslyktor... ... Allt inknôkat på tre våningar!

Mitt i allt detta finns naturligtvis också livsmedel, i begränsade mängder och väl är väl det för det var mycket som var nedsatt till halva priset.

Denna lanthandel ligger precis vid en vägkorsning mitt ute i ingenstans, eller rättare sagt på vägen mellan Jonslund och Essunga. Jag kommer nog aldrig att rekommendera någon att åka dit men lägger ändå in en kartlänk så att du kan hitta dit.

Klicka på bilden för att komma till kartan

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Kommentarer

Populära inlägg